Czytelnia
Wykłady o skutecznym zarządzaniu są komentarzami do Zasad Decydowania i wskazaniem, że skuteczność menedżera jest zbiorem umiejętności, w którym to zbiorze decydowanie stanowi umiejętność konieczną, choć niewystarczającą. Stanowią doskonałe uzupełnienie formalnie zdobytej wiedzy, ponieważ powstały w wyniku doświadczeń z praktyki zarządzania.
-
O współpracownikach Współpracownicy są źródłem informacji, ale także uzależnienia menedżera od ich kompetencji i wiedzy, uczciwości i rzetelności.
-
Elastyczność osobowości Świadomość osobowości to zdolność do oceny, które z własnych ograniczeń zastąpić pracą innych.
-
Kryzys sytuacyjny Kryzys sytuacyjny jest dla mendedżera zdarzeniem, które czyni go osobą publiczną, poddaną ogromnej presji czasu.
-
Osobowość menedżera W praktyce skuteczność oznacza zdolność do podejmowania decyzji realnych, których wykonanie da maksymalne efekty.
-
Świadomość siebie - możliwości Skuteczność jest kompromisem zawartym między menedżerem a rzeczywistością.
-
Świadomość siebie - ograniczenia Ograniczenia związane z charakterem, którym musi stawić czoła skuteczny menedżer.
-
Elementy rynku Dla menedżera skutecznego plan jest synonimem strategii.
-
Korporacja Korporacja przypomina samochód: stanowi narzędzie pozwalające dotrzeć do celu, ale nieostrożna jazda może doprowadzić do śmierci.
-
Ograniczenia skuteczności związane z menedżerem Takie jak myślenie życzeniowe, uleganie emocjom, schematy myślowe czy uleganie presji.
-
Ograniczenia skuteczności związane z organizacją Paradoksalnie, tylko reagowanie na zmiany gwarantuje bezpieczeństwo organizacji i jej pracownikom.
-
Ograniczenia skuteczności związane z otoczeniem Organizacja żyje w ciągłym sprzężeniu zwrotnym z otoczeniem.
-
Prawo Nieznajomość przepisów nie zwalnia z odpowiedzialności.
-
Proces Menedżer, któremu udowodniono winę, musi ponieść tego konsekwencje.
-
Podejmowanie decyzji Menedżer musi ćwiczyć łączenie wiedzy z doświadczeniem i nauczyć się, w jaki sposób łączyć wiedzę formalną z intuicją i inspiracją.
-
Skuteczne decyzje Skuteczność zarządzania jest ograniczona możliwościami menedżera i ograniczana przez czynniki zewnętrzne.
-
Skuteczność menedżera Pouczający i zarazem napawający nadzieją jest fakt, że ludzkie błędy są powtarzalne, dają się uschematyzować.
-
Zarządzanie skuteczne Zdolność zarządzania zarówno w warunkach normalnych, jak i nadzwyczajnych – kryzysowych.
Sporną kwestię czy etyka pomaga w skutecznym zarządzaniu można sprowadzić do pytania: na ile etyka dotyczy praktyki? I taki jest cel i sens zamieszczanych tu tekstów.